Prinsjesdagwetenswaardigheden

30 september 2025

Wat moet je weten?

  • Het forfaitaire rendement op overige bezittingen in 2026 wordt 7,78% (belastingtarief 36%).
  • Gelieerde partijen worden in box 3 uitgesloten van de leegwaarde ratio als er niet marktconform wordt gehandeld (lees vooral leningen in familie of eigen BV-verband).
  • Wetsvoorstel dat vanaf 2028 werkelijk rendement wordt geheven in box 3 is in behandeling.
  • Werkgevers die hun werknemers een fossiele brandstof auto ter beschikking stellen, waarin ook privé wordt gereden, krijgen te maken met een heffing van 12% over de catalogus waarde (de werknemer krijgt ook zijn bijtelling).




Overdrachtsbelasting: nieuw tarief van 8% per 2026
Vanaf 2026 gaat een verdere differentiatie in de overdrachtsbelasting gelden. Er worden vier tarieven ingevoerd:

  • 2% voor woningen die de koper zelf als hoofdverblijf gebruikt.
  • 0% (startersvrijstelling) voor kopers jonger dan 35 jaar bij aankoop van een woning tot € 555.000.
  • 8% voor woningen die niet als hoofdverblijf bestemd zijn, zoals beleggingspanden, vakantiewoningen of woningen voor kinderen.
  • 10,4% voor niet-woningen, waaronder commercieel vastgoed, bedrijfspanden en onbebouwde grond.
bestuurder bestelauto
door Amolé BV • 25 september 2026
Maak kennis met Parnian Hassani en Noureddine Aaddab. Parnian werkt als Accounting Officer bij Amolé en Noureddine is gestart als Junior IT Consultant. Zij stellen zich graag voor.
door Amolé BV • 25 september 2026
Ben je ondernemer en wil je weten wat er verandert? Met de gratis Nieuwe Wetten app blijf je op de hoogte van wetswijzigingen en nieuwe regels die voor jou relevant zijn.
door Amolé BV • 25 september 2026
Heb je een schuld aan je eigen BV? Let dan vóór het einde van 2026 op de hoogte van deze schuld. Voor de Wet excessief lenen geldt op 31 december 2026 een grens van €500.000.