Belastingdienst controleert strenger op zakelijke kosten

11 maart 2025

Let op: Belastingdienst voert extra controle uit op zakelijke kosten in aangiften (met name bij eenpersoons BV’s)

In 2025 gaat de belastingdienst extra aandacht besteden aan de beoordeling van zakelijk kosten. Bij controles van ingediende aangiften blijkt dat kostenposten regelmatig verkeerd worden verwerkt en dat leidt tot correcties.

Bij de beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, let de belastingdienst op het motief waarmee de kosten zijn gemaakt. Als duidelijk is dat de kosten volledig zijn gemaakt voor de zakelijke belangen van de onderneming, accepteren zij deze kosten als aftrekpost.


Veel van de correcties hebben betrekking tot privéuitgaven die ten onrechte worden opgevoerd als zakelijke kosten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan schilderwerk van de privéwoningen, bonnetjes van de McDonald’s met kindermenu’s op de zaterdagavond, abonnementen bij sportschool of streamingsdiensten, werkruimte thuis, etc.


Wat zijn zakelijke kosten?

Zakelijke kosten kunnen volledig worden afgetrokken van de opbrengsten. 

Het zijn die kosten die rechtstreeks op de onderneming betrekking hebben, dus die nodig zijn voor de uitoefening van je onderneming. Alle andere kosten zijn niet aftrekbaar! Zie voor voorbeelden zakelijke kosten: Zakelijke kosten


Sommige kosten hebben zowel een zakelijk als een persoonlijk karakter, waarvan alleen het zakelijke deel aftrekbaar is. Welk deel dat is, lees je in het overzicht van mogelijk aftrekbare kosten


Meer weten?

Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je vragen? Neem contact met ons op.

bestuurder bestelauto
door Amolé BV • 25 september 2026
Maak kennis met Parnian Hassani en Noureddine Aaddab. Parnian werkt als Accounting Officer bij Amolé en Noureddine is gestart als Junior IT Consultant. Zij stellen zich graag voor.
door Amolé BV • 25 september 2026
Ben je ondernemer en wil je weten wat er verandert? Met de gratis Nieuwe Wetten app blijf je op de hoogte van wetswijzigingen en nieuwe regels die voor jou relevant zijn.
door Amolé BV • 25 september 2026
Heb je een schuld aan je eigen BV? Let dan vóór het einde van 2026 op de hoogte van deze schuld. Voor de Wet excessief lenen geldt op 31 december 2026 een grens van €500.000.