Bijtelling BTW wegens privégebruik auto

24 oktober 2024

Het vierde kwartaal: aandacht voor de auto van de zaak

Momenteel zijn we druk met het verwerken van de btw-aangiften voor het 3e kwartaal 2024. Vooruitkijkend naar de verwerking van de btw-aangiften voor het 4e kwartaal 2024 heeft de auto van de zaak onze speciale aandacht. In deze aangifte zal de btw-bijtelling verwerkt worden voor het privégebruik van de auto. Er zal dus extra btw afgedragen moeten worden.

De bijtelling bedraagt 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm. Vindt het privégebruik plaats later dan 4 jaar na het jaar waarin u de auto in gebruik hebt genomen? Dan nemen we geen 2,7% maar 1,5%. Dit percentage geldt ook als er bij de aanschaf van de auto geen btw is afgetrokken, bijvoorbeeld bij de aankoop van een marge-auto of van een particulier.


Meer informatie

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem contact met ons op.

door Amolé BV • 25 september 2026
Maak kennis met Parnian Hassani en Noureddine Aaddab. Parnian werkt als Accounting Officer bij Amolé en Noureddine is gestart als Junior IT Consultant. Zij stellen zich graag voor.
door Amolé BV • 25 september 2026
Ben je ondernemer en wil je weten wat er verandert? Met de gratis Nieuwe Wetten app blijf je op de hoogte van wetswijzigingen en nieuwe regels die voor jou relevant zijn.
door Amolé BV • 25 september 2026
Heb je een schuld aan je eigen BV? Let dan vóór het einde van 2026 op de hoogte van deze schuld. Voor de Wet excessief lenen geldt op 31 december 2026 een grens van €500.000.