Nieuwe regels ter beschikking gestelde auto’s vanaf 2027

24 maart 2026

Nieuwe regels ter beschikking gestelde auto’s vanaf 2027

Vanaf 2027 verandert er iets belangrijks voor werkgevers die auto’s ter beschikking stellen aan werknemers. Er komt een extra belasting op brandstofauto’s: de pseudo-eindheffing.


Wat betekent dit?

Werkgevers gaan 12% belasting betalen over de cataloguswaarde van een brandstofauto die ter beschikking wordt gesteld aan werknemers. Het gaat om werknemers die deze ter beschikking gestelde auto privé gebruiken, ook woon-werk verkeer valt hieronder.


Voorbeeld:

Een auto van €50.000 kost de werkgever €6.000 extra per jaar. Deze kosten mogen niet worden doorberekend aan de werknemer.

Deze belasting komt bovenop de bijtelling die werknemers al betalen. Let op: ook woon-werkverkeer telt hierbij als privégebruik.


Overgangsregeling

Voor auto’s die vóór 2027 zijn verstrekt, geldt een overgangsperiode tot 17 september 2030. Daarna gaat de heffing alsnog gelden.

Let op: bij een verandering van een nieuwe werkgever vervalt deze overgangsregeling.


Wanneer geldt dit niet?

De heffing geldt niet voor:

  • elektrische en waterstofauto’s
  • auto’s die alleen zakelijk worden gebruikt
  • zzp’ers met een eenmanszaak


Kort samengevat

Deze maatregel maakt brandstofauto’s minder aantrekkelijk en stimuleert de overstap naar elektrisch rijden.


Meer informatie

Heb je vragen? Neem contact met ons op.

bestuurder bestelauto
door Amolé BV • 25 september 2026
Maak kennis met Parnian Hassani en Noureddine Aaddab. Parnian werkt als Accounting Officer bij Amolé en Noureddine is gestart als Junior IT Consultant. Zij stellen zich graag voor.
door Amolé BV • 25 september 2026
Ben je ondernemer en wil je weten wat er verandert? Met de gratis Nieuwe Wetten app blijf je op de hoogte van wetswijzigingen en nieuwe regels die voor jou relevant zijn.
door Amolé BV • 25 september 2026
Heb je een schuld aan je eigen BV? Let dan vóór het einde van 2026 op de hoogte van deze schuld. Voor de Wet excessief lenen geldt op 31 december 2026 een grens van €500.000.