Voorlopige aanslag 2025 aanvragen in verband met belastingrente

24 maart 2026

Voorlopige aanslag 2025 aanvragen in verband met belastingrente


Een aanvullende voorlopige aanslag 2025 is een geschatte belastingaanslag die je vooraf of tijdens het jaar aanvraagt bij de Belastingdienst om alvast belasting te betalen of terug te krijgen.

Als je bij de definitieve aanslag moet bijbetalen, kan belastingrente worden berekend. Door tijdig een (aanvullende) voorlopige aanslag aan te vragen en te betalen, kun je deze rente voorkomen of beperken.

 

Wanneer relevant?

  • extra inkomen (bijv. zzp-inkomen of meerdere banen)
  • meer vermogen in box 3
  • minder aftrekposten
  • een te lage voorlopige aanslag

 

Wat te doen?

  1. Schat je inkomen/belasting over het jaar 2025.
  2. Vraag een (aanvullende) voorlopige aanslag 2025 aan via Mijn Belastingdienst.


Ben je klant bij Amolé, dan kun je bij ons terecht en veel klanten zijn al geïnformeerd. 

 

Voor de inkomstenbelasting loopt belastingrente vanaf 1 juli na het belastingjaar tot 6 weken na de definitieve aanslag.

 

Rente 2025

  • Inkomstenbelasting: 5%
  • Vennootschapsbelasting: 5%


💡 Tip:

Verwacht je een bijbetaling? Vraag vóór 1 mei 2026 een aanvullende voorlopige aanslag aan over het jaar 2025. Daarmee voorkom je meestal volledig belastingrente. Want deze aanvraag duurt 6 weken voordat je je aanvullende voorlopige aanslag 2025 hebt en dan is het bijna 1 juli 2026, en vanaf dat moment rekent de belastingdienst rente.


Meer informatie

Heb je vragen? Neem contact met ons op.

bestuurder bestelauto
door Amolé BV • 25 september 2026
Maak kennis met Parnian Hassani en Noureddine Aaddab. Parnian werkt als Accounting Officer bij Amolé en Noureddine is gestart als Junior IT Consultant. Zij stellen zich graag voor.
door Amolé BV • 25 september 2026
Ben je ondernemer en wil je weten wat er verandert? Met de gratis Nieuwe Wetten app blijf je op de hoogte van wetswijzigingen en nieuwe regels die voor jou relevant zijn.
door Amolé BV • 25 september 2026
Heb je een schuld aan je eigen BV? Let dan vóór het einde van 2026 op de hoogte van deze schuld. Voor de Wet excessief lenen geldt op 31 december 2026 een grens van €500.000.