Ditmaal was de uitgebreide lunch in Hoofddorp bij The Brasserie at Courtyard Hotel. Heerlijk gegeten. Lekker ontspannend om allerlei onderwerpen de revue te laten passeren onder het genot van een hapje en een drankje. Voor Bas was het leuk om de nieuwe tweede locatie te zien waar Amolé gehuisvest is.
Arbeidsmarkt
Instroom
Het onderwerp ‘de arbeidsmarkt’ kwam via verschillende invalshoeken ter tafel. Voor beide partijen is het lastig om werknemers aan te trekken in de administratieve- en accountancybranche, dit zal in de toekomst niet eenvoudiger worden. Bij de accountancy opleidingen is er minder instroom van studenten en haken er in de loop van de studietijd meer mensen af. Veelgehoorde klachten: de opleiding is te saai, te lang en legt teveel druk op tijd in het leven van mensen als het al spitsuur is met trouwen en kinderen krijgen. Daar zijn ook wel wat kanttekeningen bij. Het werk is allerminst saai. Wat maakt de opleiding dan saai? Kun je verder de volledige opleiding niet in stukken knippen om het overzichtelijker te houden en beter behapbaar? Het is immers toch een leven lang leren.
De werknemer met drie tot vijf jaar ervaring
Veel gezocht zijn nu de mensen met de juiste opleidingsachtergrond en die drie tot vijf jaar werkervaring hebben. Kun je aantrekkelijk zijn als klein bedrijf voor deze mensen? Het voordeel bij een kleiner kantoor is dat je minder ‘op de vierkante centimeter’ werkt en dus meer uitdagingen hebt in je werk op vlakken die niet alleen op jouw vakgebied zijn. De lijnen zijn korter met directie/management en je bent meer betrokken bij de klant. Vaak is er meer aandacht voor de werk/privé balans. Grotere bedrijven hebben de meer ‘goudgerande’ arbeidsvoorwaarden. Geld, auto, pensioen. Echter het wil niet zeggen dat de kleinere kantoren dit niet hebben.
Meer lezen over: veranderend werk en waar haal de mensen vandaan? zie onze blog op linkedin / facebook
Het werk verandert zeker. Dat maakt het juist ook leuker. Door voortschrijdende IT wordt er als administrateur/accountant en fiscalist meer van je verwacht. Goed analyseren van data, het zorgen dat de juiste data in en ook uit de software komen wordt steeds belangrijker. Daarnaast is goed communiceren met de klant belangrijk. Wat wil de klant en hoe kun je zorgen dan de klant goed bediend wordt. Het zorgt er voor dat er andere eisen gesteld worden aan werknemers.
Waar haal je de mensen vandaan?
Interessant was ook in het gesprek dat er niet alleen gekeken wordt naar de Nederlandse arbeidsmarkt maar dat de Nederlandse grens niet heilig is. Kijken naar mogelijkheden om in het buitenland een kleine dependance te hebben waar hoogopgeleide mensen een deel van het werk goed kunnen opvangen.
Naast het steeds weer finetunen op de software om efficiënt te blijven werken. Wordt vervolgd.
Vestigingen
Amstelveen
Binderij 7 K
1185 ZH Amstelveen
Hoofddorp
Opaallaan 1180
2132 LN Hoofddorp
Rotterdam
Bahialaan 100
3065 WC Rotterdam
+31 (0) 20 737 18 68
info@amole.nl
Volg ons op social media
KvK: 54329183
BTW: NL 8512.61.279.B01