Nieuwsbrief oktober

10 oktober 2024

In de nieuwsbrief van oktober lees je alles over 'zzp'er of loondienst?' en UBD.

ZZP'er of loondienst?

Vanaf 1 januari 2025 wil de Belastingdienst weer strenger gaan controleren of er sprake is van opdracht of dienstbetrekking. Uitgangspunt is nog steeds dat opdrachtgevers en opdrachtnemers dit samen beoordelen.


Er is nieuwe wetgeving in de maak die meer duidelijkheid probeert te geven op het toetsingskader wanneer er sprake is van een dienstbetrekking. Hierin is ook een rechtsvermoeden opgenomen dat er sprake is van een dienstbetrekking bij een bepaald maximaal uurtarief (rond € 32,34 excl. BTW).


De 3 criteria van het toetsingskader zijn:

  1. Krijgt iemand werkinstructies en staat hij/zij onder toezicht?
  2. Zijn de werkzaamheden ingebed in de organisatie van de werkgever? Dit geldt vooral als de werkende volledig integreert.
  3. Is er sprake van ondernemerschap binnen de opdracht? Dit geldt als een werkende voor eigen rekening en risico projectmatig of incidenteel werkzaamheden verricht.


Het is nog niet duidelijk wanneer deze wetgeving in werking treedt, maar het blijft belangrijk om vooraf te beoordelen of er sprake is van een dienstbetrekking.


UBD: Uitbetaling aan derden

Heb je een bedrijf met een loonheffingsnummer en doe je betalingen voor bepaalde werkzaamheden en/of diensten aan derden?


Deze betalingen moeten worden doorgegeven aan de Belastingdienst als degene die de betalingen krijgt, aan de volgende twee voorwaarden voldoet:

  • De natuurlijk persoon is niet bij u in dienstbetrekking
  • De natuurlijk persoon stuurt geen factuur of reikt een factuur uit zonder BTW voor de uitgevoerde werkzaamheden of diensten

 

De verplichte aanlevering geldt in alle gevallen waarin er geen BTW in rekening is gebracht, zoals wanneer de BTW is verlegd, bij vrijgestelde prestaties, het 0%-tarief of de kleineondernemersregeling (KOR).

 

Welke gegevens moet je aanleveren?

  • het bedrag dat is uitbetaald
  • de datum van uitbetaling
  • de volledige naam (voorletters en achternaam) van de persoon aan wie is uitbetaald
  • het adres van die persoon
  • de geboortedatum van die persoon
  • het Burgerservicenummer (BSN) van die persoon

 

Om boetes te voorkomen, dienen deze gegevens te worden aangeleverd aan de Belastingdienst vóór 1 februari van het opvolgende jaar waarin de betalingen zijn gedaan.

 

Mocht je meer informatie willen over één van deze onderwerpen of heb je hulp nodig wanneer je denkt in actie te moeten komen, neem dan contact met ons op.




door Amolé BV • 25 september 2026
Maak kennis met Parnian Hassani en Noureddine Aaddab. Parnian werkt als Accounting Officer bij Amolé en Noureddine is gestart als Junior IT Consultant. Zij stellen zich graag voor.
door Amolé BV • 25 september 2026
Ben je ondernemer en wil je weten wat er verandert? Met de gratis Nieuwe Wetten app blijf je op de hoogte van wetswijzigingen en nieuwe regels die voor jou relevant zijn.
door Amolé BV • 25 september 2026
Heb je een schuld aan je eigen BV? Let dan vóór het einde van 2026 op de hoogte van deze schuld. Voor de Wet excessief lenen geldt op 31 december 2026 een grens van €500.000.