Nieuwsbrief juli

10 oktober 2024

In de nieuwsbrief van juli lees je alles over 'zzp'er of loondienst?' en UBD.

ZZP'er of loondienst?

Vanaf 1 januari 2025 wil de Belastingdienst weer strenger gaan controleren of er sprake is van opdracht of dienstbetrekking. Uitgangspunt is nog steeds dat opdrachtgevers en opdrachtnemers dit samen beoordelen.


Er is nieuwe wetgeving in de maak die meer duidelijkheid probeert te geven op het toetsingskader wanneer er sprake is van een dienstbetrekking. Hierin is ook een rechtsvermoeden opgenomen dat er sprake is van een dienstbetrekking bij een bepaald maximaal uurtarief (rond € 32,34 excl. BTW).


De 3 criteria van het toetsingskader zijn:

  1. Krijgt iemand werkinstructies en staat hij/zij onder toezicht?
  2. Zijn de werkzaamheden ingebed in de organisatie van de werkgever? Dit geldt vooral als de werkende volledig integreert.
  3. Is er sprake van ondernemerschap binnen de opdracht? Dit geldt als een werkende voor eigen rekening en risico projectmatig of incidenteel werkzaamheden verricht.


Het is nog niet duidelijk wanneer deze wetgeving in werking treedt, maar het blijft belangrijk om vooraf te beoordelen of er sprake is van een dienstbetrekking.


UDB: Uitbetaling aan derden

Heb je een bedrijf met een loonheffingsnummer en doe je betalingen voor bepaalde werkzaamheden en/of diensten aan derden?


Deze betalingen moeten worden doorgegeven aan de Belastingdienst als degene die de betalingen krijgt, aan de volgende twee voorwaarden voldoet:

  • De natuurlijk persoon is niet bij u in dienstbetrekking
  • De natuurlijk persoon stuurt geen factuur of reikt een factuur uit zonder BTW voor de uitgevoerde werkzaamheden of diensten

 

De verplichte aanlevering geldt in alle gevallen waarin er geen BTW in rekening is gebracht, zoals wanneer de BTW is verlegd, bij vrijgestelde prestaties, het 0%-tarief of de kleineondernemersregeling (KOR).

 

Welke gegevens moet je aanleveren?

  • het bedrag dat is uitbetaald
  • de datum van uitbetaling
  • de volledige naam (voorletters en achternaam) van de persoon aan wie is uitbetaald
  • het adres van die persoon
  • de geboortedatum van die persoon
  • het Burgerservicenummer (BSN) van die persoon

 

Om boetes te voorkomen, dienen deze gegevens te worden aangeleverd aan de Belastingdienst vóór 1 februari van het opvolgende jaar waarin de betalingen zijn gedaan.

 

Mocht je meer informatie willen over één van deze onderwerpen of heb je hulp nodig wanneer je denkt in actie te moeten komen, neem dan contact met ons op.




door Amolé BV 30 juni 2025
Bezwaar maken tegen box 3 heffing Om te voorkomen dat de Belastingdienst zich niet houdt aan de eerdere toezeggingen rondom box 3 is het essentieel om bezwaar te maken tegen de box 3 heffing. Met name als het forfaitaire rendement (standaard percentage dat gebruikt wordt voor de berekening) afwijkt van het werkelijke rendement (de werkelijk ontvangen inkomsten minus de uitgaven over het vermogen zoals door de Hoge Raad bepaald). Hiermee behoud je de rechten en voorkom je onnodige belastingrente. Ben je klant van Amolé? Team Amolé heeft de bezwaarschriften inmiddels ingediend. Meer weten? Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je vragen? Neem contact met ons op.
door Amolé BV 30 juni 2025
Tijdig aanleveren voor btw-aangifte Q2 Het is volgende maand weer tijd om de aangifte BTW van het tweede kwartaal in te dienen. Maandelijks verwerken wij de administraties voor onze klanten maar om te zorgen dat we stressloos de juli maand doorkomen verzoeken we je alle inkoop- en verkoopfacturen met bijbehorende bonnen (en indien van toepassing de (Easy)kas), aan te leveren uiterlijk in de 2e week van de nieuwe maand. Let op: alle facturen die in huidige maand zijn gemaakt, ongeacht of ze zijn betaald of niet, moeten in de opvolgende maand worden ingestuurd. Administraties worden verwerkt op factuurstelsel en niet op kasstelsel. Ben je geen klant van Amolé? Wil je dat administraties sneller verwerkt worden en meer up-to-date zijn, neem dan contact met ons op. Meer weten? Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je vragen? Neem contact met ons op.
door Amolé BV 30 juni 2025
Fiscaal voordeel op twee wielen Er zijn inmiddels net zoveel vragen over de fiets als over de auto. Wat bedoelen we met 'fiets'? Fiets is de gewone huis, tuin en keuken fiets (alleen met menskracht te bedienen) maar ook de elektrische fiets, leasefiets of pedelec. Voor zowel de ondernemer, de werkgever als de werknemer is het fiscaal aantrekkelijk. Het voordeel voor de werknemer om deel te nemen aan een fietsplan (hieronder valt ook ‘fiets lease’) hangt af van de werknemer zijn situatie. De bijtelling is een vast bedrag en is niet afhankelijk van de afstand die de werknemer fietst. In 2025 blijft de bijtelling voor een fiets van de zaak 7% van de consumentenprijs (inclusief BTW). Dit betekent dat de werknemer een deel van de waarde van de fiets betaalt via de loonbelasting. Stelt de werkgever een fiets ter beschikking aan de werknemer dan kan de werkgever maximaal € 130 btw aftrekken. Dit betekent dat de werkgever bij een fiets van € 749 (inclusief btw) of minder de volledige btw mag aftrekken. De werkgever kan de werknemer renteloos geld lenen voor de aanschaf van een eigen fiets. Deze lening is belastingvrij. Bijtelling is dan niet van toepassing. De werkgever mag in 2025 maximaal € 0,23 per kilometer belastingvrij vergoeden als de werknemer met de eigen fiets zakelijke kilometers rijdt. Ook woon-werkverkeer valt onder zakelijke kilometers. Voor ondernemers in de inkomstenbelasting (ZZP-ers, eenmanszaak of Vennootschap onder Firma) geldt ook 7% bijtelling voor de inkomstenbelasting en kunnen ze alle BTW terugvragen, afhankelijk van het percentage zakelijk gebruik. Meer weten? Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je vragen? Neem contact met ons op.